האופן בו בעל עסק בוחר לנהל סכסוך יכול להשפיע בצורה משמעותית על חיי העסק. גישור עסקי מהווה למעשה המשך ישיר של משא ומתן עסקי אשר נקלע למבוי סתום.
גישור מהווה אלטרנטיבה לפתרון סכסוכים ומחלוקות וכלי שהשימוש ובו הולך וגדל בישראל בשנים האחרונות. כיום, ניתן לראות בתחום האזרחי מחלוקות בשני רבדים: בין פרט לפרט ובין פרט לממסד (בדרך כלל הממסד המקומי).
לא בכדי תחום הגישור רווח ונהוג בישראל בעיקר בתחום המשפחה. המקום והחשיבות שתופסת הלכידות המשפחתית בחברה בישראל בוודאי תורמים לכך. כאשר מדובר במשפחה הפן הרגשי הוא ברור, גם הצורך לחשוב על הקשר המשפחתי ככזה שימשיך בעתיד הוא כמעט מובן מאליו.
כבעל עסק בהקמה, או בעל עסק קיים עסק קטן/בינוני, אתה וודאי נתקל לא פעם בצורך בליווי וייעוץ משפטי. הניסיון מלמד שהבנייה הנכונה של העסק היא מפתח להצלחתו בהמשך. החוזים וההסכמים שיחתמו היום יעצבו במידה רבה את עתידו והצלחותיו של העסק שלך.
הגישור הקלאסי - הליך שבו נועד מגשר עם בעלי הדין, כדי להביאם לידי הסכמה ליישוב הסכסוך, מבלי שיש בידו הסמכות להכריע בו (סעיף 79 ג' לחוק בתי המשפט).
הגדרה רחבה יותר רואה בגישור הליך וולונטרי, בו צד שלישי, ניטראלי, מסייע לצדדים לנהל ביניהם משא ומתן ישיר ובונה למציאת פתרון מספק ומוסכם לסכסוך הקיים מבלי שיהיה בידו כוח לכפות עליהם פתרון כלשהו.
ההגדרות דלעיל, הן ההגדרות המוכרות לנו ואכן המונח גישור עולה בדעתנו רק כאשר קיימים סכסוך או מחלוקת. אולם אם נבחן את הכלי הנקרא גישור, נראה כי זהו כלי שיכול לסייע רבות במקרים רבים בחיי היומיום עוד לפני בטרם ההתקלות בסכסוך. למעשה, זהו כלי, שבהתנהלות נכונה ובשימוש מושכל מאפשר להימנע מאותם מצבים קשים הגורמים סכסוך, ניתן לעצור בעוד מועד, ולהפוך קשיים לאתגרים ולהצלחות.
מערכת המשפט בישראל מהווה, מאז שנת 1997, את מקור העיקרי לתיקי הגישור, בהפנותה תיקים רבים לגישור. כפועל יוצא מכך, הגישור מוכר בעיקר כאלטרנטיבה להתנהלות בבתי משפט. כלומר, אנשים מגיעים לגישור כשהם כבר נמצאים בשלב בו הסכסוך יצא במידה, כזו או אחרת, מתחומם. סכסוכם מתנהל על ידי עורכי הדין ומי שיפסוק בעניין יהיה השופט אשר לו ניתנה הסמכות לפסוק.
כיום, הליך זה בהחלט אינו מחויב המציאות. הגישור הינו הליך ליצירת הידברות ולפתרון סכסוכים בין צדדים בכל תחומי החיים . הגישור הוא למעשה כלי לתקשורת בין אנשים לכל דבר ועניין ויכול לסייע רבות בניהול וקידום תהליכים אסטרטגיים בתחומים מגוונים: בקהילה, בחברות ובארגונים מסוגים שונים.
בכל סכסוך, רגיש, טעון ומסובך ככל שיהיה, מעורבים בראש ובראשונה בני אדם. הליך שיפוטי בבית משפט, אינו נותן כל התייחסות למערכת בינאישית בין בני האדם, הצדדים המעורבים בסכסוך, אלא לעובדות משפטיות יבשות וסכמתיות - תוך התרשמות מכישורי עורך הדין יותר מאשר מן המערכת הבסיסית בין הצדדים לסכסוך.
מטרת הגישור הינה לאפשר לכל צד בסכסוך להגדיר את האינטרסים והצרכים שלו בצורה שתאפשר לצד השני להבינם. בדרך זו מגיעים הצדדים במשותף להחלטות הממזערות נזקים והמפיקות תובנות רבות מן הסיטואציה אליה נקלעו
בהמלצת שופט בתחילת/במהלך משפט.
כב' נשיא בית המשפט העליון דאז, השופט אהרון ברק, אמר על הליך הגישור בשנת 2000, בכנס עמותת מגשרי ישראל בהרצליה: "הגישור אינו רק מקצוע, זאת פילוספיית חיים, ביסודה מונחת הגישה, כי בבסיס החיים שלנו, האישיים, הלאומיים והבינלאומיים מונחת ההסכמה."
תפקידו של המגשר הוא להקשיב לצדדים וללמוד אותם ואת המחלוקת ולנתח את המהות האמתית של המחלוקת, וזאת במטרה לסייע לצדדים את להבחין בין עמדות לבין אינטרסים, לשמוע עמדות ולהניע את הדיון והגישור למרחב של אינטרסים, כיוון שהאינטרסים מהותיים יותר מהעמדות. כאשר מנהלים דיון ברמה של עמדות בדרך כלל נגיע למבוי סתום שכן עמדה כאמור הינה דבר מאד מעשי ומכוון פעולה והצדדים יכולים להיתקע כשהם מגיבים זה לעמדותיו של זה, במקום להיפגש במישור האינטרסים ובכך לפתוח את הדיון למגוון רחב יותר של פתרונות ולגבש הסכמות ולבטאן בהסכם מסודר.